5 decennier, en historia som har förändrat historien.
1965 noterade Giuseppe Manini, på den tiden byggentreprenör, att grindarna till bostadshusen alltid förblev öppna. Man var tvungen att gå ur bilen för att öppna dem men sedan var det ingen som gick ur bilen igen för att stänga dem.
På samma sätt som de stora uppfinnarna som kom före honom skapade Giuseppe Manini handgjorda små mästerverk av hydraulisk teknik. På detta sätt föddes FAAC:s huvudprodukt: modell 750 för nedgrävning, det första automationssystemet för grindar.
Modell 750 åtföljdes av modell 400, den första med extern slaggrind, och huvudprodukterna i dagens sortiment av hydrauliska produkter. Det blev snabbt nödvändigt att skapa ett brett återförsäljarnät för att få ut dem på marknaden.
Under dessa år antogs den första stora ”utmaningen”: från elegant hantverk förvandlades tillverkningen till en industriell process som kunde möta de höga kvalitetsstandarderna.
Modell 402 var den första produkten som framställdes genom serietillverkning. Man tog fram gjutformar i aluminium, utforskade nya material som t.ex. ventiler i POM, började använda gerotorpumpen som var mer tystgående och effektiv än kugghjulspumpen: komponenter som alla kom att tillföra prestanda och innovation åt produkten.
Under dessa år antogs den första stora ”utmaningen”: från elegant hantverk förvandlades tillverkningen till en industriell process som kunde möta de höga kvalitetsstandarderna.Modell 402 var den första produkten som framställdes genom serietillverkning. Man tog fram gjutformar i aluminium, utforskade nya material som t.ex. ventiler i POM, började använda gerotorpumpen som var mer tystgående och effektiv än kugghjulspumpen: komponenter som alla kom att tillföra prestanda och innovation åt produkten.
De första filialerna bildades. De var direkt kopplade till huvudanläggningen och distribuerade produkterna.
Parallellt med detta startade man de första utbildningskurserna som var nödvändiga för att skapa och framförallt ”forma” den första specialiserade säljkåren.
Succén tog sig utanför gränserna och spred sig utomlands genom att man öppnade två dotterbolag. Samtidigt förlades i Zola Predosa det som under de kommande åren skulle komma att bli huvudsätet för en allt mer framåtblickande koncern.
Genom utvecklingen av elektroniken och implementeringen av en teknik som dittills hade varit förbehållen datorbranschen inleddes en ny era även för FAAC-produkterna. De första kretskorten med mikroprocessor togs fram som gjorde det möjligt att utveckla system som erbjöd mycket mer än kommandot Öppna/Stäng!
Jakten på den optimala kvalitén inom alla områden gjorde att elektroniktillverkningen förlades till Irland. Här utvecklades de bästa komponenterna i världen och man försåg de största internationella företagen i elektronikbranschen.
Under denna period kom även BLUE LINE, den första serien med tillbehör som kännetecknas av en enhetlig design.
Genom införandet av nya elektromekaniska produkter utökades sortimentet och användningskategorierna: en mer kostnadseffektiv teknik utan att behöva avstå från kvalitetsstandarden. Parallellt med detta fortsatte man att skydda sina idéer genom en lång rad med patent bland vilka de två generationerna av sändaren med Self Learning-tekniken (nuvarande SLH) utmärkte sig.
Denna uppfinning gjorde det möjligt att lägga till sändare till systemet utan att vara på plats och ställa in den rullande koden (rolling code). Den automatiska generationen av koder via algoritm gjorde det mycket svårare att kopiera sändaren och var därmed mycket säkrare att använda.
SMT-tekniken (Surface Mount Technology) utvecklades, vilket avsevärt minskade formatet på kretskorten och därmed också på produkterna som skulle rymma dem. Den minimerade sändaren banade väg för konceptet med dagens fjärrkontroller i fickformat.
Investeringen i konstruktionen var enorm. Kretskorten blev alltmer komplexa och smartare. För att kunna framställa dem krävdes en alltmer avancerad teknik.
BUS 2easy lanserades, ett tvåtrådigt kommunikationssystem mellan kretskort och tillbehör som avsevärt förenklade installationen av systemet och dess kringutrustning.
Uppmärksamheten på och omsorgen om kvalitén krävde större kontroll över produktutformningen. Införandet av 3D CAD gjorde att alla processer för framtagande av prototyper och utrustningar för delarna gick snabbare. Detta gjorde det möjligt att förutse eventuella störningar i monteringen som var svåra att upptäcka med det tidigare 2D-systemet.
24 V-tekniken implementerades som medgav en större kontroll av motorn och som dessutom svarade perfekt mot de nya standarderna utan att införa ytterligare säkerhetsanordningar.
Genom att utrusta den hydrauliska automatiken med 24 V tekniken skapades det senaste produktsortimentet HYBRID: Prestanda och säkerhet var nu förenade i en enda produkt.
Ämnet energibesparing stod ännu inte för dörren när man tack vare patentet CYCLO erhöll maximal prestanda ur en reducerväxel med reducerad energiförbrukning.
På detta sätt föddes konceptet som kom att vara ledande under den närmaste framtiden: SAFE & GREEN som sedan kom att tillämpas även på 230 V-modellerna.
Den mycket omfattande massproduktionen kunde inte längre uppfylla det alltmer ökande behovet av kundanpassade produkter. FAAC införde därför TOYOTA SYSTEM. Dess tillverkningslinjer blev ONE PIECE FLOW Varje produkt monterades i en och samma cykel vilket resulterade i en bättre flexibilitet, en högre kvalitet och en större tillverkningskapacitet.
Mot denna bakgrund granskades även de logistiska flödena. De små lagren som var utspridda över hela landet ersattes av större enheter som kunde lagerföra fler produkter och snabbt expediera orderna.
Innovation, kompetens och mod att öppna en dörr för att kunna öppna många fler: Dessa värden har genomsyrat FAAC-koncernens hela historia. Många kapitel som alla kännetecknas av framsynthet och pionjärsanda vilka ger en fast grund att stå på för att fortsätta att utveckla för framtiden.
För femtio år sedan grundades FAAC som nu tar tillfället i akt för att hylla dessa värden genom att fira Giuseppe Manini som var först med att sätta upp nya mål med samma inställning som än idag utmärker företaget, dess anställda och alla dess samarbetspartners.
- 1979
-
- FAAC Switzerland
- 1981
-
- FAAC France
- 1984
-
- FAAC GMBH
- 1985
-
- FAAC U.K
- 1988
-
- FAAC U.S.A.
- 1989
-
- FAAC Electronics (NAL)
- 1990
-
- FAAC Spain
- 1994
-
- Genius
- 1999
-
- Spazio Italia
- 2002
-
-
FAAC Poland
FAAC Scandinavia
FAAC Benelux
-
- 2006
-
- Altron
- 2007
-
-
DAAB
FAAC Australia
FAAC Dubai
FAAC Turkey
FAAC Russia
-
- 2010
-
- Clemsa
- 2011
-
- Kemko/DSS
- 2012
-
-
Rossi Industrias
Eletromecanica
-
- 1995/2004
-
- Serie Passagekontroll
- 930 släpps, föregångaren till hela det nuvarande sortimentet av AUTOMATISKA DÖRRAR.
- Serie Motorer för fönsterluckor
- 2005/2014
-
- FAAC City släpps (pollarna i den nuvarande serien J)
- Rörformade motorer